8 lutego 2018 r. gdańskie lotnisko odwiedził pierwszy zakupiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej, wojskowy samolot pasażerki średniego zasięgu – Boeing 737-800. Samolot wyprodukowany został w kwietniu 2017 roku, a odebrany 15 listopada ubiegłego roku i będzie wykorzystywany do transportu najważniejszych osób w państwie.
Maszyna otrzymała rejestrację 0110 i nadano jej imię „Józef Piłsudski”. Matką chrzestną samolotu została st. szer. Oktawia Nowacka – żołnierz Wojska Polskiego z Wojskowego Zespołu Sportowego Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki w Zegrzu. Pani Oktawia jest również pięcioboistką i brązową medalistką Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro.
Omawiany 737 obecnie posiada konfigurację pokładu jak dla typowego samolotu liniowego. Jednakże docelowo, po odebraniu drugiego samolotu BBJ2, który ma zostać dostarczony do września 2020 roku, jego wnętrze zostanie przekonfigurowane i będzie ono wyglądać następująco: salon dla HEAD (dla 4 pasażerów), część VIP (dla 2 pasażerów), część biznesowa (dla 12 pasażerów) oraz klasa ekonomiczna (dla 48 pasażerów).
Dodajmy, iż trzeci BBJ2 ma zostać dostarczony do 15 listopada 2020 roku. Na ich pokładzie znajdzie się dodatkowe specjalne wyposażenie, toalety, miejsca do spania, środki medyczne i ratownicze oraz różnego rodzaju schowki i szafki np. na zapasowe ubrania, pościel, dokumenty czy broń. Z informacji zamieszczonych na rządowych stronach czytamy, że wartość całego kontraktu wynosi blisko 524 mln dolarów.
Warto również napisać, iż dostarczane samoloty będą posiadały m.in. najnowsze wyposażenie, takie jak:
– awionika typu Glass Cockpit oraz dodatkowo system HUD znacząco zwiększający bezpieczeństwo realizacji zadań lotniczych,
– nowoczesne systemy bezpieczeństwa, m.in. system nawigacji Szakal, łączność satelitarna z możliwością przesyłania danych o klauzuli „tajne” i odbiorniki GPS,
– system podtrzymywania życia,
– wojskowe systemy nawigacyjne i pomocnicze oraz podnoszące poziom bezpieczeństwa, takie jak system identyfikacji swój-obcy IFF zgodny ze standardem NATO, system pozycjonowania GPS z modułem antyzakłóceniowym SAASM (Selective Availability Anti-spoofing Module), wojskowy system radionawigacji TACAN (umożliwiający również wykorzystanie radiolatarni VOR/DME) oraz systemy aktywnej i pasywnej obrony oraz ochrony i ostrzegania o o promieniowaniu przez radary.
Maszyny mają być również wyposażone w system łączności satelitarnej, w wojskowe systemy łączności UHF, VHF i HF zgodne ze standardami Wojska Polskiego i NATO, a na ich pokładzie na funkcjonować zabezpieczona sieć bezprzewodowa.
Na koniec warto dodać, iż „polskie” BBJ2 będą prawdopodobnie ostatnimi wyprodukowanymi maszynami modelu 737-800NG, ponieważ Boeing zastępuje je w ofercie nowszym wariantem 737 MAX i bazującymi na nim samolotami VIP typu BBJ MAX.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia przygotowanej fotorelacji z naszego „polskiego” BBJ2 i zachęcamy do śledzenia kolejnych wydarzeń.
Tekst: Rafał Trzciński