WIZYTA W BAZIE HEMS

WIZYTA W BAZIE HEMS

14 lutego 2015 r. Dzięki uprzejmości Lotniczego Pogotowia Ratunkowego członkowie EPGD Spotters mieli niecodzienną okazję odwiedzić nowoczesną bazę Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego, jedną z 17 stałych baz HEMS na terenie kraju. W każdej dyżuruje jeden śmigłowiec Eurocopter EC 135, którego można było dokładnie obfotografować. Sześcioosobowa grupa z naszego Stowarzyszenia oprowadzona została przez pilota HEMS, Pana Roberta Kujawińskiego, który z chęcią podzielił się z fotografującymi ogromem wiedzy na temat maszyny, zasad wykonywania lotów, a także wyposażenia bazy.

Budowa bazy HEMS (Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego) zakończona została w 2013 roku, a jej uroczyste otwarcie nastąpiło 4 listopada 2013 r. Wcześniej gdańska załoga dyżurowała w wynajmowanym budynku, a hangar, w którym stacjonował Eurocopter EC 135 musiała dzielić ze statkami powietrznymi Straży Granicznej i Urzędu Morskiego. W ramach inwestycji powstał obiekt o łącznej powierzchni około 700 m kw. z pomieszczeniami operacyjnymi i socjalnymi dla załogi, takimi jak siłownia, kuchnia i miejsce do odpoczynku oraz hangar na śmigłowiec EC 135, wyposażony w specjalną prowadnicę. Za jej pomocą można w krótkim czasie wyprowadzić na zewnątrz stojący na specjalnej platformie śmigłowiec. Dzięki temu załoga jest gotowa do startu w ciągu trzech minut od wezwania.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe posiada 23 śmigłowce EC 135 i dwa samoloty Piaggio P.180 Avanti. Na chwilę obecną w gdańskiej bazie HEMS stacjonuje Eurocopter EC 135 o rejestracji SP-HXL. Typ ten zastąpił wysłużone śmigłowce konstrukcji radzieckiej, Mi-2, tak zwane “czajniki”. Eurocoptery są najpopularniejszym typem śmigłowca używanym w służbach ratowniczych w Europie, między innymi w Czechach, Austrii, Holandii, Francji, Szwajcarii, Rumunii, w krajach Skandynawskich, a także przez niemiecki ADAC czy DRF. Dzięki większym możliwościom EC 135 w porównaniu ze starymi maszynami typu Mi-2, m.in. awionice pozwalającej na loty w warunkach IFR (bez widoczności), dyżury odbywają się również w porze nocnej. Większa prędkość maszyny umożliwiła także zwiększenie skutecznego zasięgu akcji z dotychczasowych 60 km (Mi-2) do 80 km, których osiągnięcie jest możliwe w czasie 22 minut.  Na załogę śmigłowca składa się pilot (lub dwóch pilotów) ratownik i lekarz. Pełne dane techniczne oraz o wyposażeniu śmigłowca można znaleźć na stronie internetowej LPR.

W 2014 roku, według danych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, załogi śmigłowców zrealizowały łącznie 8928 lotów (w tym 7737 lotów do wypadków i nagłych zachorowań i 1191 transportów międzyszpitalnych), spędzając w powietrzu 6219 godzin. Wśród wszystkich wezwań śmigłowców dominowały loty do wypadków komunikacyjnych, dokładnie 1653 loty. Częste były również wezwania do nagłych zachorowań: udarów (984) czy zawałów mięśnia sercowego (625). 555 razy załogi startowały do osób po upadkach z wysokości, a 450 razy do osób w stanie nagłego zatrzymania krążenia. Spośród wszystkich baz Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego najwięcej lotów w minionym roku zrealizowały bazy w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie oraz Bydgoszczy.

Jeszcze raz składamy podziękowania Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu, a w szczególności pilotowi HEMS, Panu Robertowi Kujawińskiemu, za umożliwienie stworzenia reportażu z wizyty w bazie. Efekty naszej pracy podziwiać można w załączonej galerii zdjęć, do których obejrzenia serdecznie zapraszamy.

Tekst: Jakub Nanowski