Na początku lipca nasze gdańskie lotnisko odwiedził „nieśmiertelny” Antonov An-12B. Przedmiotowa maszyna o rejestracji UR-CJN i numerze seryjnym 01348006 operuje obecnie do Cavok Air.
Jest to samolot transportowy produkcji ZSRR, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Olega Antonowa. Pierwszy prototyp wystartował 16 grudnia 1957 roku, a w 1958 roku rozpoczęto produkcję seryjną. Na potrzeby ówczesnego ZSRR i krajów zależnych wyprodukowano 1248 sztuk tego samolotu, z czego część służy po dziś dzień. Egzemplarz który odwiedził nas 7 lipca został wyprodukowany w listopadzie 1971 roku – ma więc już blisko 47 lat! Jako ciekawostkę warto dodać, iż w Chinach w latach 1974-2006,wyprodukowano ponad 650 samolotów skopiowanych z An-12 bez praw licencyjnych, które posiadają oznaczenie Y-8.
Jest to samolot transportowy produkcji ZSRR, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Olega Antonowa. Pierwszy prototyp wystartował 16 grudnia 1957 roku, a w 1958 roku rozpoczęto produkcję seryjną. Na potrzeby ówczesnego ZSRR i krajów zależnych wyprodukowano 1248 sztuk tego samolotu, z czego część służy po dziś dzień. Egzemplarz który odwiedził nas 7 lipca został wyprodukowany w listopadzie 1971 roku – ma więc już blisko 47 lat! Jako ciekawostkę warto dodać, iż w Chinach w latach 1974-2006,wyprodukowano ponad 650 samolotów skopiowanych z An-12 bez praw licencyjnych, które posiadają oznaczenie Y-8.
Dzięki uprzejmości Portu Lotniczego w Gdańsku oraz pracowników Służby Ochrony Lotniska w Gdańsku, mogliśmy niemalże na wyciągnięcie ręki wykonać wiele zdjęć pokazujących tę „latającą historię”.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z przygotowaną fotorelacją i zapraszamy do śledzenia kolejnych.
Tekst: Rafał Trzciński